Møsnuken - 639m

Se også: Lysehornet

Tilbake - Forsiden

Beskrivelse

Møsnuken (639moh) er et av de mest populære turområdene i Os. Møsnuken kan "angripes" fra flere kanter, Gåssand, Heggland i Hegglandsdalen og fra Osøyro via Borgafjellet. Turen via Borgafjellet er relativt lett og mye brukt. Borgafjellet (353 moh.) er i seg selv et turmål egnet for barnefamilier. Personlig har jeg dårlig erfaring med Gåssand som utgangspunkt, da stiene ikke akkurat er tydelige og lette å følge.

På fine dager er utsikten fra Møsnuken imponerende. I øst ser man over Fusafjorden mot Folgefonna, i sør har man hele Bjørnefjorden, og vestover ser man ut i havet.

Turbeskrivelser

Gåssand - Tyssdalsfjellet - Møsnuken - Gåssand

Dato (siste): 05.06.2008 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 10,6 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 600m
Tid: 3:45 time(r)
Terreng: Dyretråkk, krattskog, lyng, sti fra Tyssdalsfjellet til Møsnuken

Møsnuken er et fjell jeg har hatt lyst til å gå på lenge, og ved å studere kartene så det ut som om Gåssand kunne være et greit utgangspunkt. Jeg parkerte langs veien i nordøstenden av vannet og fulgte en sti sørover. Denne var bred og god et stykke, men så skar det seg. Stiene delte seg stadig i smalere og mer utydelig stier, til jeg til slutt gikk i noe som best kan beskrives som svakt dyretråkk. Oppover Kolhushaugane og opp mot Tyssdalsfjellet på nordsiden gikk det til slutt i lyng, einer og busker. Dette er skikkelig uframkommelig terreng, og jeg anbefaler ingen å rote seg inn her. Sta som jeg er fortsatte jeg bare oppover mot toppen, og jeg kom omsider opp. Fra toppen så jeg endelig en sti sør for toppen, og etter en rask tur ned skråningen var jeg endelig inne på en god sti. Denne stien starter i Tyssdal og går til toppen av Møsnuken, og er god og tydelig. Fra toppen av Møsnuken er det flott utsikt, Folgefonna og Fusa mot øst, Bjørnefjorden sør, og langt i vest ser du Marstein.  På returen gikk jeg samme stien tilbake til dalen mellom Møsnuken og Tyssdalsfjellet. Her tok jeg av stien og gikk nordover og ned Stokkedalen. Igjen var det ingen stier å se, og terrenget er ikke spesielt lett å gå i. Da jeg kom ned under tregrensa gikk jeg rett på en hjort i det jeg rundet toppen av en liten kolle. Det var ikke lett å finne stier i terrenget her, og jeg gikk lenge i einerkratt før jeg fant noe som lignet på en sti i tett granskog. Denne førte omsider tilbake til et stikryss jeg hadde passert på vei opp, og da var det egentlig bare å følge veien tilbake til bilen.

Turen og terrenget fra Gåssand og opp mot Møsnuken og Tyssdalsfjellet anbefaler jeg ingen. Det er godt mulig jeg har vært på ville veier, men de få stiene så starter lavt i terrenget er utydelige, og fra tregrensa og opp er det ingen stier. Om du skal til Møsnuke bør du gå opp fra Tyssdal/Borgafjellet, uten at jeg har testet dette selv regner jeg med at stien er like god nedover dalen som den er på toppen. Nå er det ikke toppene jeg klager på, begge toppene gir fantastisk utsikt, det er rutevalget og terrenget fra Gåssand siden av fjellene.