Rundemanen - 568m

Se også: Ulriken

Tilbake - Forsiden

Beskrivelse

Rundemanen, eller Rundemannen som det noen ganger skrives, er et av Bergens "7 fjell" selv om noen mener det erstattes av Kolbeinsvarden på Askøy. Fjellet er mye brukt da det går gode grusveier opp hit fra Fløyen, det er fin utsikt og en kan gå videre både over vidden, eller over Blåmannen og ned igjen til Fløyen. På toppen står det en mast som er synlig fra andre topper rundt Bergen.

Turbeskrivelser

Arna - Kvamsdalen - Norhytta - Grøntua - Vikinghytten - Jordalskaret - Rundemanen - Blåmanen - Midtfjellet - Bergen

Dato (siste): 03.11.2007 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 18,6 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 800m
Tid: 7:00 time(r)
Terreng: Alt fra asfaltert vei til bekkefar og gjørmete myrer

Jeg hadde tenkt lenge på denne turen, og en lørdag våknet jeg og tenkte at dette var en like god dag som alle andre. Været var ikke noe å skryte av, men egentlig helt greit til Bergen å være. Jeg pakket sekken med både klær og mat og kjørte ned til Bystasjonen hvor jeg parkerte. Tok første og beste toget til Arna hvor jeg gikk av igjen. Jeg sleit litt med å finne en grei vei fra stasjonen og opp Mjeldheimskleiva, men fulte jernbanesporet på sørsiden av stasjonen, opp på en sykkelvei og gangbru over. Det var et stykke å gå fra Arna opp mot stistart i Kvamsdalen, men det var asfaltert vei og gikk radig unna. Stistart i Kvamsdalen er godt merket, og har du noen som kan kjøre deg er det kanskje like greit å starte her. Første delen av stien opp mot Bjørndalen gikk på en traktorveg, videre langs et gjerde. Det var egentlig bare å følge skiltene mot Norhytta. Da jeg passerte en åpning i gjerdet og kom ut på en myr var det vått og stien var vanskelig å følge, etter myra er stien tydelig igjen og går opp gjennom en trang granskog. Etter granskogen var det mer åpent terreng, men det meste var vått i dag. Jeg vet ikke om det er sånn at Bergensere lager stier i bekkefar, eller om det blir bekkefar etter at det er tråkket en sti, men dette var "klassisk" bergensstier, med andre ord vått. På vei mot Norhytta begynner vinden å øke, det bøtter ned med regn og skydekket lavt, her er det på med votter og lue. Etter en kort runde rundt Norhytta fortsatte jeg opp dalen mot sørvest, og så klusset det seg til. Jeg mistet stien flere ganger, og bekkene var så store at jeg ikke kunne krysse de, så jeg tok enkleste løsning og gikk rett opp mot Grønetua. Nå dreide jeg nordover og fulgte varderekken og stien mot Vikinghytten, ca 1km. Vel framme på Vikinghytten var det tid for lunch, og det var "gode" 2C og vind. Jeg satte meg i le ved inngangspartiet og skiftet til tørre klær mens jeg hang svett og fuktig tøy til "tørk" i vinden. Dagens høydepunkt var å ta på fremdeles fuktig og nå 2 graders undertøy :)

Videre fra Vikinghytten vet jeg ikke helt hva jeg tenkte på, bommet på den åpenbare stien og gikk for langt nord før jeg skjønte at jeg måtte dreie vestover. Det ble som vanlig "rett frem" gjennom busker og kratt, men tok det litt piano siden dette var "knekke leggen" terreng. Kom tilbake til stien og den var god og enkel å følge. Gikk rett fram i stikrysset i Jordalsskaret og opp Hyttelien, og tok også en avstikker bort til Bergensbakken (en gammel hoppbakke). Ved Rundemannen hadde jeg egentlig bare tenkt å gå rett ned over Fløyen til Bystasjonen, men fristelsen for en tur over Blåmannen ble for stor. Formen var fremdeles ikke så værst. Forsatte stien over Blåmannen sør og ned mot Brushytten. Igjen hadde jeg tenkt og bare ta raskeste veien ned over Fløyen, men Fjellhytten og Søre Midtfjellet hadde jeg jo heller ikke vært på, så da ble det en tur dit også. I hodet mitt skulle det gå greit å gå fra Fjellhytten til Fløyen og så ned til sentrum, men fant ut på veien at det var raskere å gå ned til Skansen. Det var på kartet :)  Stien fra Fjellhytten og ned til grusveien som går fra Knatten til Fløyen var bratt, smal, glatt og våt. Gikk på trynet flere ganger nedover de bratteste partiene, det kan jo også ha en sammenheng med at beina ikke lengre var like "lette" og spreke. Fra Skansen til Bystasjonen er det kort i luftlinje, men det er faktisk et stykke å følge veien rundt og ned. Jeg tok derfor en "spansk" en og turte rett ned gjennom noen hager ned til Fjellveien og til slutt ned Skivebakken.

Dette var en flott tur selv om været var elendig, utsiken så jeg ikke noe til. Stiene fra Vikinghytten og ned (for uten Fjellhytten -> Skansen) er gode, men fra Kvamsdalen og opp til Grønetua er det ganske vått. Det tar nok en dag for de fleste å gå denne turen, men uten alle mine avstikkere så bør det gå en del raskere. Ganske deilig å nesten være "hjemme" ved turens slutt i stedet for å måtte kjøre hjem igjen, men det er jo bare smak og behag. Turen "virker" nok andre veien også :)

Munkebotn - Ankerhytten - Rundemanen - Fløyfjellet - Munkebotn

Dato (siste): 01.05.2008 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 12,8 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 550m
Tid: 5:00 time(r)
Terreng: Gode grusveier fra Munkebotn opp mot Ankerhytten, ymse sti til etter Fløyfjellet

Det var en dag med helt greit vær og jeg hadde delvis fri fra jobb. Jeg hadde vakt, men med en bærbar PC i sekken og mobilt bredbånd kunne jeg vel ta en tur ut likevel :)  Jeg hadde som vanlig ingen planer om noen lang tur, men jeg var å besøkte Sandviksbatteriet og fikk det for meg å benytte høydemeterene til noe fornuftig. En skulle jo tro jeg hadde lært at N50.000 topo kartene til bl.a. Garmin ikke er nøyaktig for fem øre, men jeg gikk på en smell i dag også. Under veis til Ankerhytten la jeg en plan om å ta turen innom Kvitebjørnen, men stiene som var tegnet på kartet fant jeg aldri og da var det gjort. Forrige gang jeg var på Ankerhytten gikk jeg fra veien og opp til hytten i 30cm vår snø, i dag var det bart og stien helt grei. Videre opp fra Ankerhytten gikk jeg stien opp mot de små oppdemma tjernene, og hvorfor betale for kurbad når du kan få all den gjørma du vil gratis på denne stien. På Rundemanen traff jeg kjentfolk, og vi gikk sammen ned over Fløyfjellet. Fra Fløyfjellstoppen gikk turen videre nordover mot Skredderdalen, men her var det alt for bratt og uframkommelig. Turen gikk derfor tilbake gjennom "eventyrskogen" mot barnehagen på Fløyen. Herfra og ned er det fin vei, men jeg måtte jo selvsagt velge en sti som viste seg å være både bratt og våt.

Dette er en helt grei tur, men kanskje litt merkelig rutevalg. Det er stort sett flotte grusveier i området, med unntak av stiene fra Ankerhytten til Rundemanen. Skal du bare gå en rundtur er det nok bedre å ikke gå om Ankerhytte/Rundemanen, og altså heller følge grusveien mot Fløyen.