Fløyfjellet - 400m

Se også: Ulriken

Tilbake - Forsiden

Beskrivelse

Fløyen og selve toppen Fløyfjellet er ikke det samme, selv om mange sikkert sier de har vært på Fløyen. Fløyfjellet ligger 450m nord/nordvest for restauranten øverst på Fløibanen. Det går mange fine grusveier i området, men stien det siste stykket opp mot toppen er på en liten sti. Fra utsikten er det flott utsikt over Bergen by, og du får stort sett beundre utsikten i fred da det ikke er mange besøkende på Fløyen som legger turen hit.

Turbeskrivelser

Skansemyren - Skomakerdiket - Åsebu - Fløyfjellet - Fløyen - Skansemyren

Dato (siste): 09.12.2007 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 6,2 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 250m
Tid: 3:00 time(r)
Terreng: Gode grusveier, noe mindre stier

Dagens startet langs veien ved Skansemyren idrettsbane, her er det ofte ikke mulig å finne en parkeringplass på dager hvor "alle" er på tur, men i dag gikk det greit. Gikk en på banen på sørsiden og opp veien på andre siden. Ved utløpet av Skomakerdiket gikk jeg opp på en smal sti og fulgte denne innover, kom da fram til et leskur midt inne i skogen. Jeg har i det siste sett flere av disse plassene i områdene på Fløyen, veldig skjermet og fine steder med sitteplasser under tak og bålplass. Fortsatte videre nordover og kom ned på grusveien igjen, men gikk rett over og opp en gammel "kjerrevei" mot lysløypen. Løypa fulgte jeg delvis ned til Åsebu. Det var ikke åpent der da jeg kom, men det så ut som at det var en åpen hytte. Gikk videre rundt lysløypen, med noen snarveier til jeg hadde rundt og la en tur bortom Fløyfjellet. Nøt utsikten litt før jeg tok turen ned igjen via Fløyen.

Munkebotn - Ankerhytten - Rundemanen - Fløyfjellet - Munkebotn

Dato (siste): 01.05.2008 Last ned ruten til GPS (tracklog i GPX-format)
Lengde: 12,8 km Se ruten på N50.000 kart
Total stigning: 550m
Tid: 5:00 time(r)
Terreng: Gode grusveier fra Munkebotn opp mot Ankerhytten, ymse sti til etter Fløyfjellet

Det var en dag med helt greit vær og jeg hadde delvis fri fra jobb. Jeg hadde vakt, men med en bærbar PC i sekken og mobilt bredbånd kunne jeg vel ta en tur ut likevel :)  Jeg hadde som vanlig ingen planer om noen lang tur, men jeg var å besøkte Sandviksbatteriet og fikk det for meg å benytte høydemeterene til noe fornuftig. En skulle jo tro jeg hadde lært at N50.000 topo kartene til bl.a. Garmin ikke er nøyaktig for fem øre, men jeg gikk på en smell i dag også. Under veis til Ankerhytten la jeg en plan om å ta turen innom Kvitebjørnen, men stiene som var tegnet på kartet fant jeg aldri og da var det gjort. Forrige gang jeg var på Ankerhytten gikk jeg fra veien og opp til hytten i 30cm vår snø, i dag var det bart og stien helt grei. Videre opp fra Ankerhytten gikk jeg stien opp mot de små oppdemma tjernene, og hvorfor betale for kurbad når du kan få all den gjørma du vil gratis på denne stien. På Rundemanen traff jeg kjentfolk, og vi gikk sammen ned over Fløyfjellet. Fra Fløyfjellstoppen gikk turen videre nordover mot Skredderdalen, men her var det alt for bratt og uframkommelig. Turen gikk derfor tilbake gjennom "eventyrskogen" mot barnehagen på Fløyen. Herfra og ned er det fin vei, men jeg måtte jo selvsagt velge en sti som viste seg å være både bratt og våt.

Dette er en helt grei tur, men kanskje litt merkelig rutevalg. Det er stort sett flotte grusveier i området, med unntak av stiene fra Ankerhytten til Rundemanen. Skal du bare gå en rundtur er det nok bedre å ikke gå om Ankerhytte/Rundemanen, og altså heller følge grusveien mot Fløyen.